Aller au contenu principal

PhD thesis defended

ipsy |

Université complète, l’UCL a la recherche inscrite dans son ADN. Dans les trois secteurs où elle se déploie (les sciences humaines et sociales, les sciences et technologies, les sciences de la santé), la recherche, tant fondamentale qu’appliquée, y est poursuivie avec le même enthousiasme.

L’interdisciplinarité est cultivée par les échanges entre équipes de recherche et au travers de nombreuses collaborations avec des universités belges et étrangères. Cette quête permanente de la qualité et de l’innovation se marque notamment par d’excellents résultats en matière de financement de projets : chaque année, l’université décroche 200 millions d’euros de subvention à la recherche.

De manière spécifique, l’UCL a dynamisé l’ensemble des services qu’elle offre au doctorant sous l’appellation « Valo Doc Louvain ». Ces services s’étendent du début du parcours du doctorant (la recherche d’un promoteur) à sa diplomation, et même au-delà puisque l’université l’accompagne également dans la recherche d’un emploi.

Vous trouverez ci-dessous, la liste des recherches doctorales défendues au sein de l'institut IPSY

>Thèse défendues avant 2018

  • Thèse
    • 2024
      Hoebeke, Yorgo.
      A Fugue on Rumination: On the Dynamic Nature of Rumination’s Key Features and Their Complex Interplay with Executive Control, prom. : Heeren, Alexandre, 18/04/2024.
    • Blampain, Elise.
      Copying skills in children with and without dyslexia and their relationship with spelling, prom. : Van Reybroeck, Marie, 29/04/2024.
    • Senden, Morgane.
      Designing peer feedback in higher education : building trust and psychological safety among students, prom. : Coertjens, Liesje, 06/09/2024.
    • Grimm, Elise.
      Executive functioning as a determinant of acute stress responses : investigating the role of cognitive appraisals and affect regulation, prom. : Agrigoroaei, Stefan, 13/09/2024.
    • Mopendo Mwisomi, Emmanuel.
      Facteurs psychosociaux et émotionnels influençant les intentions et la consommation d'insectes dans le sud-ouest de la République Démocratique du Congo, prom. : Luminet, Olivier ; Chang, Betty ; Manwanina Kiumba, Nana, 22/08/2024.
    • Van Meenen, Florence.
      How do students cognitively process and use peer feedback?, prom. : Coertjens, Liesje ; Masson, Nicolas, 25/11/2024.
    • Pérez Peña, Marbella.
      I feel, therefore i am : an investigation on mindfulness, body awareness, and emotion regulation in youth, prom. : Philippot, Pierre ; Van der Gucht, Katleen, 21/03/2024.
    • Vandenberghe, Antoine.
      I see where you're going : behavioral studies on the role of cognition in the perception of others' body movements, prom. : Vannuscorps, Gilles ; Edwards, Martin, 17/09/2024.
    • Riez, Nathalie.
      La solitude comme capacité. Exploration du processus de transformation de la capacité d'être seul, prom. : Frankard, Anne-Christine ; Brackelaire, Jean-Luc ; Day, James, 26/06/2024.
    • Wiertz, Christine.
      Le résumé d'informations à l'oral : démarche empirique de sa caractérisation via l'élaboration d'un outil de mesure, prom. : Colognesi, Stéphane ; Galand, Benoît, 03/09/2024.
    • Katamba Muamba, Maurice.
      Observer, caractériser et mesurer les effets des pratiques d'enseignement sur l'engagement académique à l'université congolaise, prom. : Frenay, Mariane ; Mukendi wa Mpoyi, Pierre, 03/05/2024.
    • Vanbeneden, Antoine.
      Putting oneself in the lowest’ shoes : a multi-method investigation of empathy towards (derogated) outgroups, prom. : Yzerbyt, Vincent ; Woltin, Karl-Andrew, 13/09/2024.
    • Pabst, Arthur.
      Social cognition in severe alcohol use disorder: expansion of investigated components and exploration of underlying mechanisms, prom. : Maurage, Pierre, 29/04/2024.
    • Polipo, Niccolo.
      The conceptual and reflective skills of analytic therapists : empirical and theoretical studies on clinical reasoning, prom. : Willemsen, Jochem, 10/09/2024.
    • Karim, Moïse.
      The psychology of agnosticism as a specific type of nonbelief : a personality and individual differences perspective, prom. : Saroglou, Vassilis, 18/01/2024.
    • Blanchard, Annelise.
      The temporal dynamics of parental burnout: Extending the network approach to the family system , prom. : Heeren, Alexandre, 27/03/2024.
    • Sarter, Emma.
      Understanding gender differences in transphobia : cisgender men are the “effect to be explained”, prom. : Hegarty, Peter ; Casini, Annalisa, 29/08/2024.
    • 2023
      Zihalirwa Barhalengehwa, Josephine.
      Accompagnement des stages en formation initiale des enseignants du primaire à Bukavu en République Démocratique du Congo , prom. : Frenay, Mariane ; Bédard, Denis, 13/12/2023.
    • Marlair, Cathy.
      At the crossroads of numerical codes : behavioral and neurophysiological investigation of the automatic access to magnitude representation and integration, prom. : Crollen, Virginie ; Lochy, Aliette, 03/04/2023.
    • Canoluk, Mehmet Umut.
      Contextual modulations at low- and high-level stages of visual processing hierarchy, prom. : Goffaux, Valérie, 29/11/2023.
    • Calce, Roberta Pia.
      Crawling from noise to knowledge : development of sound categorization in infancy, prom. : Collignon, Olivier, 19/12/2023.
    • Lin, Gao-Xian.
      Exploring the roots of parental burnout from contemporary western parenting culture, prom. : Roskam, Isabelle ; Mikolajczak, Moïra, 22/06/2023.
    • Beylat, Magali.
      Followers’ regulatory mode and interpersonal dynamics with their leaders, prom. : Woltin, Karl-Andrew ; Yzerbyt, Vincent, 12/12/2023.
    • Schuurmans, Jolien.
      Human face processing : recurrent interactions across the visual system, prom. : Goffaux, Valérie, 11/12/2023.
    • Ajana, Khawla.
      Innovations in neuropsychology assessment methods using immersive virtual reality, prom. : Edwards, Martin ; Lejeune, Thierry, 19/09/2023.
    • Stordeur, Marie-France.
      Les exposés oraux à l'école primaire : émotions des élèves et pratiques des enseignants, prom. : Colognesi, Stéphane ; Nils, Frédéric, 08/11/2023.
    • Dangoisse, Florence.
      L’expérience de la transition vers l’enseignement supérieur des étudiants en situation de handicap moteur ou sensoriel : processus à l’œuvre et leviers pour favoriser l’inclusion, prom. : Nils, Frédéric, 23/06/2023.
    • Van Oost, Pascaline.
      Malleability of ideology : weaponization of laïcité and gender equality in multicultural contexts , prom. : Yzerbyt, Vincent ; Klein, Olivier, 13/12/2023.
    • Lagios, Constantin.
      Organizational dehumanization : toward a better understanding of its nomological network, prom. : Caesens, Gaëtane ; Stinglhamber, Florence, 05/06/2023.
    • Rivera Villa, Dennis.
      Social learning in MOOC discussion forums : pedagogical design of MOOC forums to facilitate meaningful interactions, prom. : Frenay, Mariane ; Swaen, Valérie, 01/12/2023.
    • Bollen, Zoé.
      Testing the nature of the alcohol-related attentional bias in binge drinking and severe alcohol use disorder : an eye-tracking approach, prom. : Maurage, Pierre, 14/06/2023.
    • De Rom, Margot.
      The involvement of inhibition in reading development and dyslexia, prom. : Van Reybroeck, Marie ; Szmalec, Arnaud, 30/06/2023.
    • 2022
      Coussement, Charlotte.
      "Like a bridge over troubled water ... " : du rôle des processus attentionnels et exécutifs dans la comorbidité anxio-dépressive, prom. : Heeren, Alexandre, 14/01/2022.
    • Collette, Emilie.
      Analyse des différents profils d’étudiants présentant une dyslexie et de la qualité de leurs représentations lexicales, prom. : Schelstraete, Marie-Anne ; Frenay, Mariane, 07/06/2022.
    • Falagiarda, Federica.
      Multisensory perception of vocal and facial expressions of emotions , prom. : Collignon, Olivier, 24/11/2022.
    • Romero Saletti, Silvana.
      Preventing problematic Instagram use in youth : paving ways for a better understanding, prom. : Van den Broucke, Stephan ; Chau , Cecilia, 14/12/2022.
    • Pirsoul, Thomas.
      Questioning, extending, and integrating what we know about emotional intelligence in career development, prom. : Nils, Frédéric, 21/09/2022.
    • Fischer, Line.
      Régulation des émotions académiques d’étudiants universitaires lors de leur première session d’examens , prom. : Philippot, Pierre ; Romainville, Marc, 09/06/2022.
    • Desmedt, Olivier.
      The conceptualization and measurement of interoception, prom. : Luminet, Olivier ; Corneille, Olivier, 05/10/2022.
    • Barbero, Francesca.
      Voice perception in the presence and absence of facial input, prom. : Collignon, Olivier, 14/06/2022.
    • 2021
      Cornil, Aurélien.
      A cognitive approach to gambling craving : conceptualization, assessment and intervention , prom. : Billieux, Joël ; de Timary, Philippe, 26/03/2021.
    • Jacobs, Emilie.
      Comment améliorer la cognition sociale d'enfants présentant une déficience intellectuelle ? Impact de l'entrainement auprès d'enfants et de la socialisation parentale des émotions, prom. : Nader-Grosbois, Nathalie, 14/01/2021.
    • Dsouza, Jyoshma Preema.
      Determinants of cervical cancer screening in India, prom. : Van den Broucke, Stephan ; Dhoore, William ; Sanjay, Pattanshetty, 29/10/2021.
    • Chevallereau, Tina.
      Do you feel perceived as a full human being when you are treated as a body? The consequences for women’s emotional reactions, interpersonal perceptions and relationships, prom. : DEMOULIN, Stéphanie, 14/09/2021.
    • Parmentier, Michaël.
      Emotional anticipation of future vocational transitions : a person-centered approach, prom. : Nils, Frédéric, 09/11/2021.
    • Gosse, Claire.
      How do handwriting and spelling influence each other ? Investigation of writing development in children with and without dyslexia, prom. : Van Reybroeck, Marie, 28/04/2021.
    • Manfron, Louise.
      Investigations of spatial and temporal aspects of visuo-nociceptive interactions , prom. : Legrain, Valéry, 11/06/2021.
    • Le Hoang, The Huy.
      Les compétences émotionnelles des enfants et adolescents vietnamiens : une première prise en compte du contexte culturel, prom. : Grégoire, Jacques, 21/12/2021.
    • Hannier, Stéphanie.
      L’estime de soi sexuelle de la femme : étude et actualisation du concept. Définition et intégration du concept de « perception du Corps Sexualisé » ou « sexualized Body Perception » , prom. : De Sutter, Pascal, 13/10/2021.
    • Helgetun, Jo B..
      Maintaining and changing institutionalized environments : teacher education policymaking in England and France compared, prom. : Dumay, Xavier ; Sørensen, Tore, 14/09/2021.
    • Roux, Benjamin.
      Mindfulness-Based Interventions among adolescents with behavior disorders : feasibility, efficacy and psychological processes, prom. : Philippot, Pierre, 12/02/2021.
    • Rezk, Mohamed.
      Motion representation in hMT+/V5 : influence of cross-modal inputs and visual deprivation, prom. : Collignon, Olivier, 30/04/2021.
    • Brianda, Maria Elena.
      On the assessment, consequences, treatment, and psychoneuroendocrinology of parental burnout, prom. : Mikolajczak, Moïra ; Roskam, Isabelle, 04/03/2021.
    • Tolmatcheff, Chloé.
      Opening the black box of anti-bullying programs : an investigation of the effects, mediating roles, and implementation of moral disengagement and class norms as anti-bullying program components, prom. : Galand, Benoit ; Roskam, Isabelle, 19/11/2021.
    • Lê, Thi Mai Lien.
      Preschool predictors of arithmetic skills and language effect on numerical development : a longitudinal study on Vietnamese children and two cross-linguistic studies between Vietnamese and French, prom. : Noël, Marie-Pascale, 10/06/2021.
    • Creupelandt, Coralie.
      Visuo-perceptive deficits in severe alcohol use disorder : behavioral characterization and implications for emotional decoding, prom. : MAURAGE, Pierre ; D'HONDT, Fabien, 13/10/2021.
    • Barakat, Kholoud Saber.
      Women’s trauma and resilience through a feminist Lens : the psychological consequences of gendered traumatic events in the context of the Arab uprisings and their aftermath, prom. : Philippot, Pierre, 27/08/2021.
    • 2020
      Salvaggio, Samuel.
      A study of attention and cognitive cost in numerical cognition with eye tracking , prom. : Andres, Michael, 27/11/2020.
    • Geers, Laurie.
      Breaking the duality of vision : an experimental study of the interaction between perception and action, prom. : Andres, Michael ; Pesenti, Mauro, 10/07/2020.
    • Gérain, Pierre.
      Caring until it hurts : an investigation of informal caregiver burnout, prom. : Zech, Emmanuelle, 21/04/2020.
    • Fontesse, Sullivan.
      Dehumanization in severe alcohol use disorder : identification of its relations with patients' emotions, cognitions, behaviors, mental health, and clinical prognosis, prom. : Maurage, Pierre, 29/09/2020.
    • Schmitz, Mathias.
      Direct and indirect compensation : of consequences and antecedents of dimensional compensation in social evaluation, prom. : Yzerbyt, Vincent, 15/12/2020.
    • Nguyen, Nathan.
      Déshumanisation organisationnelle et travail émotionnel : sourire ou ne pas sourire lorsque nous sommes déshumanisés par notre organisation, prom. : Stinglhamber, Florence, 10/09/2020.
    • Volfart, Angélique.
      Etude du système visuel ventral dans l'épilepsie du lobe temporal à partir d'une nouvelle approche en électrophysiologie, prom. : Rossion, Bruno ; Jonas, Jacques ; Goffaux, Valérie, 04/11/2020.
    • De Wilde, Matthias.
      From passive to active self-objectification, prom. : Demoulin, Stephanie ; Casini, Annalisa, 16/03/2020.
    • Devos, Gaëtan.
      Impulsivity and gambling-related cognitions in problem gambling : a multi-methods exploration, prom. : Billieux , Joel ; Maurage, Pierre, 28/05/2020.
    • Arnéguy, Elodie.
      L'influence de la justice sur le readiness for change : mieux comprendre les modalités de son influence, prom. : Ohana, Marc ; Stinglhamber, Florence, 24/11/2020.
    • Moors, François.
      L'émergence de la relation thérapeutique : un éclairage par le paradigme interpersonnel, prom. : Zech, Emmanuelle, 12/05/2020.
    • Toth-Gauthier, Maria.
      La contribution de l’intelligence aux questionnements métaphysiques chez les jeunes à haut potentiel intellectuel, prom. : Day, James, 29/09/2020.
    • Henry, Hélène.
      Quelles opportunités pour un mieux vieillir au travail ?, prom. : Desmette, Donatienne, 18/05/2020.
    • Petras, Kirsten.
      Redundancy in the visual system, prom. : Goffaux, Valerie, 17/06/2020.
    • Vertongen, Gil.
      Réussite des adultes en reprise d’études universitaires : perspective intégrative, prom. : Nils, Frédéric ; de Viron, Françoise, 30/01/2020.
    • Dellisse, Sébastien.
      Soutenir le changement de pratiques pédagogiques : étude quasi expérimentale sur l’apprentissage de la compréhension à la lecture au début du secondaire, prom. : Galand, Benoit ; Dumay, Xavier, 25/09/2020.
    • Terache, Julie.
      The big two in social comparison : compensation between competence and warmth in interpersonal comparisons involving the self, prom. : Yzerbyt, Vincent, 13/11/2020.
    • Manea, Claudia-Neptina.
      Woman, man or simply negotiator ? Antecedents and consequences of one's gender approach in mixed-gender negotiations , prom. : Demoulin, Stéphanie ; Yserbyt, Vincent, 27/10/2020.
    • 2019
      Broers, Valérie.
      A taste for the unfamiliar : investigating the individual and environmental determinants of prebiotic vegetable consumption, prom. : Van den Broucke, Stephan ; Luminet, Olivier, 17/01/2019.
    • Uzarevic, Filip.
      Atheism and outgroup (in)tolerance, prom. : Saroglou, Vassilis, 21/06/2019.
    • Vander Stappen, Caroline.
      Contributions of phonological awareness and rapid automatized naming to word reading and spelling : new insights from intervention, longitudinal, and neuroimaging studies, prom. : Van Reybroeck, Marie, 04/09/2019.
    • Moget, Emilie.
      Deux femmes, un donneur, l'enfant issu des techniques de procréation médicalement assistée : aspects représentatifs, narratifs et filiatifs d'un certain type de familles contemporaines , prom. : Heenen-Wolff, Susann, 03/09/2019.
    • Hatta, Ogma.
      Facteurs de risque de la consommation problématique de substances psychoactives à l’adolescence : influences individuelles et parentales, prom. : De Mol, Jan ; Gabriel, Barbara, 15/11/2019.
    • Mélon, Marlène.
      L'influence des vacances sur la santé et le bien-être des seniors, prom. : Luminet, Olivier, 21/01/2019.
    • Alonso Peña, Pablo.
      Le traumatisme organisationnel : l’expliquer et le comprendre, prom. : Van Den Broucke, Stephan ; Sylin, Michel, 22/01/2019.
    • Wéry, Aline.
      Les facteurs de risque impliqués dans l'utilisation problématique d'activités sexuelles en ligne chez les hommes, prom. : Billieux, Joël ; De Sutter, Pascal, 27/08/2019.
    • Kever, Anne.
      Minding the matter : the influence of bodily arousal on emotional information processing, prom. : Vermeulen, Nicolas ; Grynberg, Delphine, 04/09/2019.
    • Gillis, Aurélie.
      Parental distress, partner parental support and parent-child relationships : a longitudinal dyadic approach, prom. : Roskam, Isabelle, 09/09/2019.
    • Ordonez Magro, Laura.
      Serial order short- and long-term memory determinants of oral and written language acquisition, prom. : Szmalec, Arnaud ; Majerus, Steve, 26/06/2019.
    • Simonis, Morgane.
      The cognitive profile of children enrolled in Content and Language Integrated Learning in French-speaking Belgium , prom. : Szmalec, Arnaud ; Galand, Benoit, 19/03/2019.
    • Zamariola, Giorgia.
      The role of interoception and alexithymia in emotion regulation and obesity prevention, prom. : Luminet, Olivier ; Corneille, Olivier, 08/02/2019.
    • 2018
      Lacroix, Emilie.
      A neuropsychological approach to better understand cognition in adult and child patients with vestibular loss, prom. : Deggouj, Naïma ; Edwards, Martin, 20/04/2018.
    • Poncin, Marie.
      Analyse des éléments liés au soi comme facteurs impliqués dans une consommation problématique d’alcool, prom. : de Timary, Philippe ; Vermeulen, Nicolas, 21/12/2018.
    • Leloup, Laëtitia.
      Approche neurocognitive de la cognition morale, prom. : Samson, Dana, 18/04/2018.
    • Deleuze, Jory.
      Can Internet Gaming Disorder criteria distinguish high engagement from addiction ?, prom. : Billieux, Joël ; Maurage, Pierre, 11/01/2018.
    • Van der Linden, Lize.
      Cognitive control of language in the bilingual brain : behavioral and brain correlates in (a)typical populations, prom. : Szmalec, Arnaud ; de Partz, Marie-Pierre, 25/04/2018.
    • Lannoy, Séverine.
      Distinct and joint exploration of reflective and affective systems in binge drinking : a behavioral and electrophysiological approach, prom. : Maurage, Pierre ; Billieux, Joël, 21/03/2018.
    • Baudoin, Noémie.
      Effets des pratiques des enseignants sur le bien-être des élèves : l’approche des structures de buts, prom. : Galand, Benoît, 04/06/2018.
    • Mierop, Adrien.
      How associative is evaluative conditioning ? An empirical investigation at the attitude acquisition and attitude change stages , prom. : Corneille, Olivier, 17/09/2018.
    • Mazzone, Stéphanie.
      La socialisation parentale des émotions : comment les parents soutiennent-ils le développement socio-émotionnel d'enfants d'âge préscolaire et présentant un trouble du spectre de l'autisme, prom. : Nader-Grosbois, Nathalie, 08/06/2018.
    • Sautelet, Antoine.
      Les enseignants sont-ils formés pour répondre aux enjeux éthiques de la profession ? Approche cognitivo-développementale de l’éthique professionnelle des futurs enseignants, prom. : Day, James, 27/04/2018.
    • Montedoro, Vincenza.
      New insights into the diagnosis, rehabilitation and understanding of hemineglect using new technologies, prom. : Edwards, Martin ; Lejeune, Thierry, 27/11/2018.
    • Dethier, Vincent.
      Optimizing exposure, prom. : Philippot, Pierre, 18/06/2018.
    • Alsamour, Marie.
      Perception and action in children with unilateral cerebral palsy, prom. : Edwards, Martin ; Stoquart, Gaëtan, 03/09/2018.
    • Rigo, Caroline.
      Religion and sexuality : understanding the direction, functioning and extent of a complex relationship, prom. : Saroglou, Vassilis, 12/10/2018.
    • Dozot, Caroline.
      Rôle de l'estime de soi et des émotions dans le traitement des feed-back académiques par les étudiants universitaires, prom. : Frenay, Mariane ; Romainville, Marc, 22/01/2018.
    • Beck, Alexy Assaf.
      Visual perspective taking as investigated by fast periodic visual stimulation (FPVS), prom. : Samson, Dana ; Rossion, Bruno , 21/02/2018.